onsdag 25. april 2012

Presentasjon av Anniken, Fargo og Scott


Familien min fikk hund i 1972 etter «hett» ønske fra meg. Det ble en shetland sheepdog (Toya ) som ble hele familiens kosehund. Min første hund som jeg selv hadde ansvaret for var en groenendael og kom til meg i 1985. Vi trente og konkurrerte i lydighet og utstilling og vi «snuste» også litt på agilitysporten som var en helt ny sport i Norge på den tiden.

Flokken  ble raskt utvidet til flere  Belgiske Fårehunder. Både groenendael og tervueren. Totalt har jeg hatt 8 belgiere som alle har trent og konkurrert i agility, og lydighet, og noen også i Rally-lydighet. De fleste har også trent spor, feltsøk og rundering, og en groenendael ble godkjent ettersøkshund på skadet vilt i en alder av 18 mnd. Flere hunder har også deltatt i NM i agility. I 1996 tok jeg instruktørutdannelse, og har fylt på verktøykofferten med flere atferdskurs, instruktørkurs og annen utdannelse i senere år. Jeg har holdt en mengde kurs i grenene agility, rally-lydighet og i senere tid også i Freestyle rundt om i landet vårt. 

Mitt første møte med Freestyle-sporten var en youtube-film av Carolyn Scott og Rookie som danset til «Grease».  Dette var noe av det mest imponerende jeg noensinne hadde sett. Jeg trodde nesten ikke det var sant at det gikk an å lære hunden noe sånt. Når NFF holdt kurs med selveste Carolyn som instruktør (i 2006) så var jeg så heldig å få plass sammen med min groenendael «Dixi» . Det var et flott kurs  og vi fikk en fin innføring i hvordan vi kunne trene triks og hva sporten går ut på. Dixi og jeg fortsatte å trene etter endt kurs, men hun ble dessverre syk  ganske ung og døde før vi fikk ferdig noe program. Men jeg hadde et stort ønske om å fortsette med sporten, så da det kom nye hunder i huset så ble det stort fokus på akkurat Freestyle.  

Jeg har pr i dag 2 bichon havanais: Pønky (6år) og Minni (4 år), 1 border collie: Scott  (4 år) og 1 groenendael: Fargo (3 år ). Pønky, Scott og Fargo  har konkurrert i Freestyle og har opprykk til klasse 2, mens Fargo også har prøvd seg en gang i HTM, og fikk en 2.premie.

Scott og Fargo har begge fått plass på landslagsprosjektet og jeg er veldig glad for å få lov til å være en del av dette.

Fargo danser til Kaptein Sorte Bill og får opprykk til klasse 2.

Anniken og Scott har øyne kun for hverandre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar