mandag 30. april 2012

Presentasjon av Annette Eggen og Enja


Hei jeg heter Annette Eggen, og bor i Trysil hvor jeg jobber som lærer. Jeg fikk min første hund etter å ha overnattet et døgn i hundehuset. Moren min hadde valpekull på sin labradortispe, og når det plutselig ble en avbestilling så jeg en mulighet til å få egen hund. Jeg var tolv år, og allerede første sommeren var jeg og Sarina med på et ukeskurs i apportering og andejakt. Det hele avsluttet med en jaktprøve som hun vant. Sarina elsket andejakt, og hun benyttet en hver anledning til å vise sine gode jaktegenskaper. Hun var en fantastisk førstegangshund som fulgte med meg over alt, og kunne brukes til alt.

Min neste hund var en portugisisk vannhund med kallenavnet Catchy. Hun fikk prøve seg på alt fra utstilling til spor, bruks, agility og lydighet. Vi ble etter hvert godt fornøyd med resultatene innenfor disse hundesportene. Vi trente også en del triks, men freestyle var en ”ukjent” gren i Norge på den tiden. Klikkeren hadde derimot kommet til Norge, og når jeg fant frem den og pølsegodbitene var Catchy klar. Hun kunne gjøre alt for en godbit. Catchy var en hund som jeg kunne nådd langt med innenfor freestyle. Triks var det morsomste hun viste.

I dag er jeg så heldig å være eieren til Enja. Hun er ei lita dvergpinschertispe på 3 kg, men med masse energi. Denne solstrålen fylte 4 år den 16. april. Vi prøver å trene litt allsidig slik at Enja skal få bruke både kropp og hode. Selv om hun er lita så har hun ingen problemer med å være med på sykkelturer eller skiturer, hvor Enja stiller i full vinterbekledning. Vi begynte med freestyle for at Enja skulle få noe å gjøre på kalde vinterdager, men fant etter hvert ut at dette var veldig morsomt. Nå trener vi nesten hver dag. Det hele startet sommeren 2011 da vi var i Råde på et weekendkurs med Frida Binette. Etter dette kurset begynte vi å trene mer målrettet. Vi debuterte på freestylekonkurranse denne våren, og har kun konkurrert to ganger hittil. Enja fikk rød sløyfe begge gangene, og dermed er vi klare for klasse 2. En utfordring for oss er været. Så vi må satse på sol, eller stevner innomhus. Nå ser vi frem til å komme inn i freestylemiljøet, og setter stor pris på å få disse mulighetene til å utvikle oss videre innen denne idretten.

Ved siden av freestyle så trener vi agility. Enja konkurrerer nå i klasse 3 både i agility og hopp. I tillegg har Enja fått trent blodspor, men dette har det blitt lite av den siste tiden.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar