torsdag 26. april 2012

Presentasjon av Aina og Jippi


Jeg heter Aina Rønningen og er lykkelig eier av Jippi (Revefotens Little B Jippi) som er en 3 år gammel Parson Russell Terrier tispe.


Jeg klarte aldri å grine meg til egen hund, så jeg lånte andres hunder til turbruk i hele barndommen. Jeg kjøpte min første hund, flatcoated retrieveren Victor, i 1995. Da Victor var 1 år gammel begynte vi i Norske Redningshunder (NRH) og to år senere ble han godkjent Redningshund Ettersøk sommer samt Katastrofesøkshund/ Ruinsøkshund. Han var godkjent til han var rundt 10 år. Vi var med på mange ettersøkninger rundt om i landet og vi deltok også i søk etter savnede etter jordskjelvet i Tyrkia i august 1999 og i Bam, Iran i romjulen 2003.

Parallelt trente vi lydighet og var startklare til Elite. Vi satset ikke i LP og deltok ikke i mange konkurranser, men hadde mye glede av treningen. I 2000 deltok Victor og jeg, som en av tre ekvipasjer fra Norge, i VM i Østerrike for redningshunder. Victor var i tillegg en morsom triksehund.
Etter at jeg måtte gi slipp på Victor gikk det to år før Jippi kom i hus. I 2000 var jeg på nippet til å kjøpe en parson som ruinsøkshund, derfor rasevalget. Men med Jippi ville jeg nå prøve helt andre ting. Siden jeg har min egen hundebutikk (drevet 4 poter siden 01.01.03) synes jeg det er viktig med variert kunnskap.

Både Jippi og jeg er ganske allsidige. Vi er glade i fysiske utskeielser som; lange turer i skog & mark, løping, skiturer, kickbiketurer etc. Jippi elsker å trekke og er til stor hjelp. God fysisk form øker sjansen for å prestere mentalt, og kommer godt med i konkurranser.
Det første året konsentrerte jeg meg om hverdagslydigheten, søk samt generell klikkertrening. Jeg brukte klikker på Victor fra han var 5 år, og Jippi fra 8 uker. Jippi har vært en racer på triks fra hun var liten, noe som er gull verdt i freestyle.

Da Jippi var ca 14 mnd deltok vi, ved en tilfeldighet, på Anniken Jensens rallylydighetskurs og ble hektet. Vi startet ca fire måneder etter og dro hjem med både seier i kl 1 og kl 2 med opprykk og start i kl 3 etter debuthelgen. Året etter var vi 5 poeng fra å få championatet. Jippi viser seg å være veldig stabil i konkurranser, og jeg håper og tror at hun kan bidra i fremtidige freestylekonkurranser også.
Vi har også trent mye spor/blodspor og planen er å starte viltsporprøver i 2012. Litt LP har det også blitt og Jippi har i tillegg blitt testet noen ganger på kunsthi. Utstilling har vi også vært innom, men trening er mye morsommere. Jeg er utdannet Trinn I instruktør i NKK fra 1997 og Trinn II Brukshund instruktør fra 1998. 

Planen har lenge vært å starte i Freestyle, så det har vært målrettet trening i lang tid. Men siden Jippi i utgangspunktet skulle hatt et valpekull rundt 8. mai (og jeg skulle beholde en tispevalp), så tenkte jeg å utsette det et år. Men slik gikk det altså ikke – og plutselig fikk vi med oss kurset til Kath Hardman og Karen Syke som fikk fortgang i treningen. Låt, kostyme og program er i boks, nå er det bare finjusteringen som står igjen. Vi skal starte for første gang i Moss, den 9. juni.
Det blir spennende å trene, utveksle erfaringer, konkurrere og bli gode utøvere sammen med gjengen i Landslagsprosjektet 2012.


1 kommentar: