tirsdag 17. juli 2012

Presentasjon av Ine og Merlin

Jeg heter Ine Rosland, er 42 år, montessoripedagog og rektor på Tinn Montessoriskole. Jeg har konkurrert en del i Freestyle og HTM, fordi jeg trenger utfordringen og det gir meg et dytt til å trene hundene, i tillegg til at jeg bruker konkurranse som en del av treningen i forhold til at hundene får øvelse i å takle miljø og setting.
Merlin er en 4 år gammel Shih tzu. Han er min datters hund. Til vanlig er han rolig og sindig, lar seg ikke vippe av pinnen av menneskers humør. Han er ikke spesielt rask til å lære. Men etter hvert som han har lært en del har han begynt å forstå stadig mer. Et år gammel ble han far til 5. (Fordi oppdretter krevde det. ) Han har middels grad av HD og litt forkalkninger. Det er han ikke plaget med til vanlig, så sant han ikke overbelaster hoftene. 
Merlin er den første hunden jeg trener. Vi har gått en god del kurs og vi trener hovedsakelig fordi jeg og Merlins eier ser at han blir glad av det, og vi vil jo ha en glad hund. Det er Merlin selv som har valgt hundesporten HTM. Han søker seg rundt bena mine for ikke å bli angrepet av Lillan. HTM er heller ikke så belastende for hoftene hans, og det er ikke så vanskelig for ham å forstå hva han skal gjøre. Å trene Merlin er som å undervise et litt tregt barn, mange repetisjoner og tydelige signaler og forklaringer. Dette ville jeg selvfølgelig ikke giddet om han ikke hadde vært så stabil i konkurranse ringen. Men det er gøy å konkurrere med Merlin og han blir glad av det. Når han er glad blir jeg også glad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar